”PIKKU-MUSTIKKA” – Sosiaalisen osallisuuden ja työllistymismahdollisuuksien lisääminen maahanmuuttajanaisilla

Alueellinen Opetuskotimalli - kokeilu Turun seutukunnassa

Toimintalinja 5 (ESR) | 01.08.2016 – 31.07.2019 | Varsinais-Suomi

Hanke käynnissä
Tutustu hankkeeseen

Yleistiedot hankkeesta

Projektitiimi:

Sateenkaarikoto Ry

Projektikoordinaattori

Tanja Sarlin, etunimi.sukunimi@sateenkaarikoto.fi
p. 0407679358

 

PIKKU-MUSTIKKA – opetuskoti ja työvalmennus

Opetuskotiohjaaja
Johanna Heinonen, etunimi.sukunimi@sateenkaarikoto.fi
p. 040 1446494 (ma-pe 8:30-16:00)
Pehtorinkatu 2 F 26, 20780 Kaarina

Opetuskotiohjaaja/työvalmentaja
Jenni Tolonen, etunimi.sukunimi@sateenkaarikoto.fi
p. 044 2313939

 

 

 

 

Tietoja hankkeesta:

EURA-tunnus: EURA 2014/3942/09 02 01 01/2016/KESELY
Maakunta: Varsinais-Suomi
Aloituspäivä: 01.08.2016
Lopetuspäivä: 31.07.2019
Budjetti: 500000-1000000 €
Toimintalinja: Toimintalinja 5 (ESR)
Erityistavoite: Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen

Lyhyt selostus hankkeesta:

Tavoitteena tässä hankkeessa ovat maahanmuuttajanaisten osallisuuden lisääminen sekä kohderyhmän yksilöllinen tukeminen kotoutumisessa, sopeutumisessa ja työllistymisessä sekä naista tukemalla maahanmuuttajaperheiden kokonaisvaltainen toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja elämänhallintataitojen lisääminen. Tavoitteena on myös kehittää kustannustehokas malli, pilotoida se uuteen toimipisteeseen ja tuottaa arvokasta näyttöön perustuvaa tietoa toimintamallin kustannustehokkuudesta, vaikuttavuudesta ja siirrettävyydestä.

Keinoina käytetään jo olemassa olevaa, Turun Halisissa toimivaa Opetuskoti-mallia , jota strukturoidaan edelleen paremmin vastaavaksi asiakastarpeisiin sekä piloitoidaan uudella paikkakunnalla.  Opetuskodin toimintamuodot ovat tekemällä oppiminen ja yksilövalmennus, aktiivinen osallistaminen, suomen kielen- ja kulttuurin opettaminen, työelämävalmiuksien vahvistaminen ja palveluohjaus. Lisäksi uuten luodaan maahanmuutajaäitien työllistymismahdollisuuksia lisäävä kielellisesti tuettu työvalmennusmalli, joka Valovalmennusverkoston tuella ja yhteistyössä oppilaitosten kanssa opinnollistetaan.

TOIMINTAPERIAATTEET JA YHTEISTYÖVERKOSTOT

Kehittämistyö perustuu vahvasti moniammatilliseen, sektorirajat ylittävään yhteistyökumppanuuteen kunnan, TE–toimiston, oppilaitosten ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Kielen tukeminen on olennainen osa valmennusta ja toteuteaan yhteistyössä ammattilaisten tuntiopettajien kanssa. Turussa opetus on hankittu Turun Krisitilliseltä opistolta, Kaarinaan kielenopetus pyritään järjestämään yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.

Tulokset

1) Naisen kulttuuri- ja kasvatustietoisuus vahvistaa seuraavan sukupolven integroitumista ja edesauttaa lapsiperheen hyvinvointia

2) Maahanmuuttajanaisen lisääntyneet valmiudet arjessa selviytymiseen tukevat perheen toimintaedellytyksiä kahden kulttuurin välissä

3) Maahanmuuttajanaisen identiteetti, tahtotila, elämänhallintataidot ja toimintakyky vahvistuu

4) Kohdennettu ja kielellisesti tuettu palveluohjaus edesauttaa koulutus- ja työllistymispolkujen löytämisessä ja työllistymisessä

5) Maahanmuuttajanaisten oma- ja perheen terveys ja terveystietoisuus kasvaa. Tällä on suora vaikutus myös terveyspalvelujen kustannuksiin

6) Naisen hiljainen tieto ja osaaminen siirtyy kokemusasiantuntijuuden kautta kotouttamistyön edelleen kehittämiseen

7) Syntyy sektorirajoja ylittävä kustannustehokas palvelumalli maahanmuuttaja kohderyhmän sosiaalisen osallisuudenja työllistymisen tueksi

8) Syntyy tutkimustietoa maahanmuuttajanaisten kotoutumispoluista ja kotouttamistoiminnan tehokkuudesta

9) Vastataan kohderyhmän valmennuksella ja ohjauksella työmarkkinoiden haasteisiin.

10) Syntyy lisää palveluja vastaamaan kasvavaan tarpeeseen. Dialogi kuntien kanssa tarjoaa mahdollisuuden kustannusmallien rakentamiseen maahanmuutajille tai muille haasteellisille kohderyhmille rakennettuhin palveluihin.

 

Ratkaisun kuvaus

TOIMENPIDE 1.:

  • Rakennetaan ja perustetaan hankkeen myötä uusi Opetuskoti Kaarinaan, jonka seurannalla osoitetaan mallin siirrettävyys.
  • Opetuskotimalli (KUVA 1.) perustuu luottamukseen, suunnitelmallisuuteen ja kokonaisvaltaisuuteen. Oppimiskokemuksen lisäksi asiakas rakennetaan identiteettiä ja osallisuuttaan yhteisössä.
  • Toimintamuotoina ovat tekemällä oppiminen, aktiivinen osallistaminen, suomen kielen- ja kulttuurin opettaminen, työelämävalmiuksien vahvistaminen ja palveluohjaus. Alla on eritelty opetuskodin toimintakokonaisuuksien osa-alueet, joista palvelukokonaisuus valikoituu asiakaskohtaisesti ja tarpeen mukaan.

KUVA 1. Mustikan kotoutumispolku

TOIMENPIDE 2.

  • Kielellisesti tuetun, työllistämistä tukevan valmennusmallin kehittäminen osaksi Opetuskoti Mustikan toimintaa.
  • Kehitetään ja testataan työelämävalmennusmallia kohderyhmällä osana Opetuskotikokonaisuutta.
  • Valmennusverkosto mahdollista meille tutkintokokonaisuuksien opinnollistamisen Opetuskodissa toteutettavissa työkokokeiluissa sekä yhteistyöorganisaatioissa toteutettavissa työharjoitteluissa. Valovalmennukseen liittyviä tutkintokokonaisuuksia, joihin osakeyhtiömme voi toimia itse yhteistyöverkostoina ovat tilahuollon tutkinto, catering ja kodin hoito.

Hyvät käytännöt

Kulttuuri- ja kielitietoinen työvalmennusmalli haastellisesti työllistettävän ja koulutettavan kohderyhmän tueksi – Kokemuksia kartuttamalla parempiin toimintakäytöihin 

 

  1. Työvalmentajan tuki
    • Kultturisensitiivinen osaaminen
    • Työelämänperustaitoihin perhdyttäminen ja ohjeistaminen
    • Työnantajatuki
    • Kokemusasiantuntijan / tulkin tuki haastavissa tilanteissa
  2. Oppilaitosyhteistyö ja tuki opiskeluissa
    • Kielellinen tuki opintojen tekemisessä
    • Kokemusasiantuntijan apu opiskeluhaasteissa
  3. Valmennukseen tuotettavat materiaalit (työstetään edelleen)
    • Työvalmennuksen reissuvihko valmennettaville
    • Työvalmennussuunnitelmapohja työntantaja- valmentaja – oppilaitosyhteistyöhön
    • Työvalmennuksen opasvihko työntantajille (työstetään)

Palvelumuotoilun keinon kielikurssin rakentaminen osaksi opetuskotimallia

  1. Asiakaslähtöisyys ja sidosryhmäpalaute käyttöön
  2. Tiivis opettajayhteistyö
  3. Olemassa olevan mallin bencmarkkaaminen myös uudessa toimintapisteessä
    • Toiminnassa ollut yhteistyömalli
    • Mustikan toiminnoissa yhdessä Kristillisen opiston kanssa kehitetty opetussuunnitelma-malli tukena uuden pisteen rakentamisessa

Vapaaehtoistyön koordinoituminen olemassa olevien verkostojen kautta

Opetuskodit eivät itse koordinoi omaa vapaaehtoisverkostoja,  vaan liittyvät olemassa oleviin verkostoihin ja kommunkoiden näiden toimijoiden kanssa (Yhteistyökumppaneina SPR; Luetaan yhdessä; Yk-yhdistys)

Hyvän käytännön siirtotapa

Työvalmennusmalli on siirrettävissä materiaalien ja sopivan mentoroinnin kautta .

Opetussuunnitelmatyö ja vuoropuhelu siitä myös uuteen toimipisteeseen siirrettäessä

Työpaja ja hanketyöryhmä toiminnan kehittäjänä – osallistetaan myös asiakkaita yhä enemmän suunnitelutyöhön

 

Onko malli siirretty?

Kehittymisen paikat

Ennen hanketta:

  1. Mallin parempi strukturoituminen  palvelukokonaisuudeksi
  2. Paremmat seuranta- ja arviointijärjestelmät
    • Asiakaspalvelujärjestelmä
    • Asiakaskohtaisten tulosten arvioiminen

Hankkeen aikana:

  1. Asikkaiden sitouttaminen
  2. Riittävä ja oikein kohdennettu resurssointi
  3. Mentorointimallin kehittäminen työvalmennukseen
  4. Kielikurssimallin kehittäminen kustannustehokkaaksi ja toimivaksi sekä yhä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi
  5. Juurruttamisen keinot
  6. Kuntayhteistyön ja palvelun sijoittumisen hahmottaminen
    • Hahmottuminen kuntakohtaisesti tarpeet ja mahdollisuudet vastata niihin
    • Hahmotaan kustannumallit, jotka mahdollistavat tarpeellisen palvelun tuottamisen
    • Rahoitusrakenteiden ja asiakaslähtöisen hinnoittelun hahmottaminen

Hankkeen jälkeen:

  1. Palvelumallin jalkauttaminen osaksi kuntien toimintakokonaisuutta
  2. Vaikuttavauusarviointi pitkittäistutkimuksilla sekä reksteri titetoihin peilaten
  3. Kyky vastata muuttuvaan palvelujärjestelmään, maakuntauudistukseen sekä lainsäädäntöön

Toimintatavat

  • Oppilaitosyhteistyössä mahdollistuvat valtionosuudet tietoisuuteen ja ajantasaisen tiedon mukaan toimiminen – Kustannustehokkaat mallit vaativan kohderyhmän opetukseen tarpeen
  • Käytännössä syntyneet kokemukset ja oppaat hyötykäyttöön
  • Yliopistoyhteistyö arvioinnissa ja vaikuttavuuden tutkimisessa
  • Mentorointimallin kautta uusien ihmisten kouluttaminen vastaavaan työhön ja tehtäviin

Eri tahojen merkitys

Projektitiimi

Organisoi toimintaa ja huolehtii resurssien oikein kohdentamisesta
Perehtyy riittävästi arjen työhön hahmottaakseen kokonaisuudet ja mallin vaatimat tehtävänkuvat
Tiivis verkostoyhteoistyö ja toimintamallista ulospäin viestintä
Tiivis sidosryhmäyhteistyö sekä kuntien kanssa neuvottelujen ylläpitäjä
Henkilöstöhallinnon lähiesimies
Hankkeen toteutumisen edellysten ylläpito ja kehittäminen
Seurannan ja vaikuttavuuden raportointi
Mu raportointi

Hankkeen toteuttajaorganisaatio

Sateenkaari Koto Ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tarkoitus on tuottaa ja kehittää perhelähtöisiä paveluja Turun seutukunnissa. Organisaatio luo taustalle toimintaedellytykset hankkeelle ja tarjoaa visioita toimintojen edelleen kehittämiseksi ja säilyttämiseksi myös hankeen jälkeen.
Tuo taustalle näkemyksen ja arvopohjan työlle
Tukee projektipäällikköä työssään
Varmistaa taloudelliset edellytykset toimintaan

Kumppanit

Muut toimintalijan ESR-hankkeet, Turun Kaupunki ja Kaarinan kaupunki sekä Kotona Suomessa - verkosto

Rahoittaja

Rahoittaja mahdolistaa hankkeen käyttöön olemassa olevat verkostot ja on yksi toiminnan toteutumista arvioiva taho. Rahoittaja valvoo resurssien oikein kohdentumisesta ja arvioi omalta osaltaan hankkeessa syntyneiden tulosten merkiystä suhteessa annettuun rahoitukseen. Rahoittaja tarjoaa verkostonsa myös toiminnan edelleen juurruttamiseksi ja kansainväliseen yhteistyöhön.